Leif Andersen-Farmer            tlf. 2068 0466

Storytelling for all its worth

Til forside af FarmerjournalenForside.html
 

Om Leif, indtil nu:

Grafisk designer. Tekstforfatter. Konceptudvikler. 4 års diplomuddannelse som grafiker fra Schølin Grafisk, Aalborg. Afgangseksamen fra Grafisk Fagskole, Aalborg. Merkonom i afsætning fra Hjørring Handelsskole. MP sergent ved det danske flyvevåben. Privatpilot, certifikat nu deponeret. 3x1 års apprenticeperiode hos Lockeys, Norman, Craig & Kummel Marketing, Aalborg, hvor han endte som produktionschef. Reklame- og PR-chefstilling inden for sværindustrien hos Pederhaab A/S i Brønderslev, med ansvar for koncernens globale markedsføring for betonrørmaskiner, doseringscomputere, vindueselementer, skibs- og stationære motorer, samt entreprenørmateriel. Lancerede det første internationale direct marketing fremstød for betonrørmaskiner i USA og Europa.  Har etableret symposier og udstillinger i adskillige lande. Oplevede russernes besættelse af Chechoslovakiet  i 1968 og havde ungdomsrevolutionen i Paris samme år på tæt hold. Markeringchefstilling ved landsbrugsorganisationernes magasin publikationer, hvilket gav ham grundlag for at etablere sit kommunikations-bureau, Andersen-Farmer Kommunikation.  Flyttede fra Aalborg til Mariager fjord i 1995.

Han var den første herhjemme, der i 1980erne tog begrebet Direct Marketing i brug som hovedplatform i markedsføring i Danmark. Han var først med computerstyrede, selektivt rettede one-to-one magasinpublikationer. Han tog de nye desktop redskaber i brug – også blandt de første herhjemme.  Den indsamlede viden herfra omsatte han i kurser i grafisk design med dette udstyr. Han blev skolet på Madison Avenue-seminarer af den kendte amerikanske direct marketing guru, René Gnam, som introducerede struktureret direct marketing i Danmark i 1980‘erne. Sammen lancerede de to - som første dansk-amerikanske direct marketing team sammen med dagbladet Børsen, den nye direct marketing trend på seminarer i Danmark.

Ægteparret Andersen-Farmer vandt adskillige priser i halvfemserne og nullerne for deres direct marketing kampagner i årene ved Mariager fjord, og blev et af landets mest prisvindende direct marketing bureauer. Optiker Louis Nielsens marketing Warfare strategi blev grundlagt af Andersen-Farmer-bureauet. Også Citroën Danmarks Van-bil fremgang hvilede først i det nye årtusinde på bureauets markedsførings-grundlag. En af de mest effektive holdningskampagner mod spirituskørsel, “De nordjyske Skytsengle”,  blev lanceret af Andersen-Farmer Kommunikation, i samarbejde med daværende Nordjyllands Amt, der hermed satte nye normer for effektiv trafikkommunikation. Leif har senest skabt platform og designlinie Campingmægler Hans Korsgaard, der med sin internetbaserede storytellling kampagnemodel, nu ligger på førstepladsen for det danske marked for salg af campingpladser. Leifs styrke er korte, rammende no-nonsense tekster med klart målrettet budskab. Han har skrevet en bog – sin første - om sin hustrus sygdom. Om, hvordan parret overvandt Lisbeths multipel sclerose på trods af alle odds. 

Leif arbejder nu med flere deldesigns. Flere bogforsider er blevet designet i de seneste måneder.


Leif har gennem de seneste par år introduceret et nyt markedsføringskoncept, ”Farmerjournalen”, som er en IT version af hans tidligere “Storytellingkampagner”.

Konceptet er en kombination af a) hjemmesidedesign og b) et internetmagasin, der designes i Apples oprindelige intuitive iweb program, hvilket er nemt at bruge for en grafiker.


Herved skabes en kobling mellem de hjemmesider, som Leif (eller andre) fremstiller, og webmagasinet, hvor historierne, nyhederne, bag disse firmaer indgår i spalterne sammen med andre artikler fra Leifs pen. Linket fra webmagsinet til kundernes hjemmesider har været i luften i to år. I den periode er magasinets artikler læst af mere end 120.000 årlige besøgende. Et mangedobbelt større antal er gået fra magasinet videre til kundernes hjemmesider. Altså en win-win situation. Han hoster i dag hjemmesider for ejdm. Hans Korsgaard, Virksund Camping, og forfatter Erik Juul, Clausen, der naturligvis alle er repræsenteret med artikler på webmagasinet.

Leif og Lisbeth Andersen-Farmer er i dag ”lone-wolfs” med basis i domicilet i Pindstrup.

Et temmelig afvekslende tilværelse...

Der findes ikke to ens liv. Vi har alle hver vort. Mit arbejdsliv er sammensat af mange enkeltoplevelser. Nogle af dem indgår som del af artikelindholdet i Farmerjournalen. Hvad det skal ende med aner jeg ikke. Måske en bog, måske nogle sider med mine oplevelser fra en periode inden for den grafiske verden, som virkelig har vendt tilværelsen op og ned for mange menneskers liv og færden. Udviklingen har medført, at f.eks. min egen grunduddannelse som typograf “i bly”, som det betegnes, har været begravet i mange år. Jeg, og mine faglige kolleger har været tvunget til at tilpasse os de nye teknikker og normer. Det usandsynlige held i mine helt unge år, hvor kontroverser med typografernes fagforening gav mig sparket over i den da hypede, potsniffende, fordrukne og utrolige reklameverden. Der så var springbrættet til  en ny stilling i en af de store eksportvisionære virksomheder, Pedershaab i Brønderslev, hvor jeg med 100% frie hænder fik lov at forme en international kampagnerække for promotion af firmaets helt unikke maskiner til produktion af betonrør, som dengang var eneste i verden i fuldautomatisk udførelse. Og der skabte verdens første internationale direct mail kampagne for industrielle maskiner. Den var på 9 sprog - og sendt til hver eneste kendte betonstøber på kloden. Med rejser “overalt” i firmaets regi til udstillinger, konferencer, symposier. I Paris i dagene med studenteroprør, og med fingrene nede i brostenene på Sct. Germain des Pres.

Artikler af Leif

Blev, gennembanket,  sat på toget til Danmark af sure pariserbetjente. Var i CSSR i 1968, da russerne mente, at Dubcek var lige langt nok fremme i skoene og besøgte landet i deres tanks, i Bulgarien og Østtyskland havde jeg en af KGB’s agenter som “blind” passager.

Derfra til en stilling ved det danske landbrug som del af medieverdenen over for den del af befolkningen, som jeg sætter højest overhovedet: Landboerne. Købte navnet “Farmer” i tilslutning til mit oprindelige.

IT’s fremkomst skabte atter krav om tilpasning, hvor jeg gudskelov valgte at hoppe på “the band waggon”. Jeg tog til USA og fik en god ven der - marketingguruen René Gnam, som jeg havde som copartner i mange år. Her lærte jeg at vende tæerne udad... og tilegne mig de nye teknikker. Jeg har kunnet glæde mig over at kunne trække på min grunduddannelse inden for grafik. Om det går op eller ned - når ens grafiske viden relaterer sig helt tilbage til indskriften på Trajansøjlen i Rom, og via Gutenberg har kunnet tilpasse sig. Så ser det ikke helt skidt ud.

Vi kørte fra nullerne og frem store kampagner for dansk amter (Skytsenglene). Citroën, Louis Nielsen, Scan pejse, samt mange politikerkampagner.

Leif Andersen-Farmer.


Se mere om Andersen-Farmer Publishing på

www.andersen-farmer.dk


Stuka angreb i vægtløs tilstand.
4. maj 1945shapeimage_5_link_0
Storytelling, the queenshapeimage_6_link_0
Han håndtegnede Hitlers visitkortshapeimage_7_link_0
Vi Sparede 30 drenges liv hvert år i halvfemserneshapeimage_8_link_0
Satans mest elskede værktøj. Bruger du det også?shapeimage_9_link_0
En forunderlig boggave. The lady in Gold”Forside.htmlshapeimage_10_link_0
Det store navn i dansk fotoflyvning: Sylvest JensenForside.html
Hvad gjorde verdens mest kreative kreative?
Sådan fik jeg et kunstigt knæ i lokalbedøvelse
Bord dæk dig. Om en himmelsk rødspætte
Røde Orm. En fantastisk opsætning i Aarhus.
De har glemt toiletterne i toget Grenaa-Aarhus
Aalborg lufthavn har nøglen til succes i Aarhus lufthavnshapeimage_17_link_0shapeimage_17_link_1
Polske sættevogne løs på gedestien til Pindstrup